Caring for Culture

Beleidsplan 2017-2023

Doelstelling

De stichting Van Vosch & Visch stelt zich ten doel het conserveren, moderniseren, verduurzamen en restaureren en beheren van monumentale en/of karakterisieke panden zodat deze behouden blijven voor de toekomst en toegankelijk worden voor publieke rondleidingen en dienen als karakteristiek object in de openbare ruimte.

Beleidsplan

Als startende stichting gaat heeft de stichting een project gevonden in Dordrecht. In overleg met de eigenaar gaat de stichting hier ervaring op doen voor toekomstige mogelijkheden
Project Poortgebouw "Hof de Vriendschap", Toulonselaan 38, 3312 EV Dordrecht.

Poortgebouw "Hof de Vriendschap"

Omschrijving
Dit karakteristieke pand aan de Toulonselaan, onderdeel van het beschermd stadsgezicht van de gemeente Dordecht dateert uit 1900. Dit pand uit de "fin de siècle" dient als toeganspoort voor het achtergelegen hof.
De poort is onderdeel van een groter complex dat door de jaren heen goed zijn authentieke karakter heeft behouden en vormt daarmee een bekend gebouw in de straat en de gemeente Dordrecht. De bovenkant van de poort is voorzien van een fronton met een klassieke schildering die waarschijnlijk gebaseerd is op een mythologisch verhaal.

De staat van het gebouw is momenteel erg veroudert en doet geen recht meer aan de bouwstijl waarin het ooit ontwikkeld is. Belangrijkste aandachtpunten:

-achterstallig onderhoud gevel
-slechte ventilatie
-binnenkant met verouderde installaties
-verbouwingen uit de laatste decennia hebben het karakter van het gebouw in slechtere staat gebracht

Beleid

-Samen met de eigenaar een plan van aanpak opstellen voor de conservering (2017)
-Vrijwilligers en fondsen werven voor de restauratie (2017-2023)
-Rondleidingen planning voor 2023 (o.a. monumentendag en kunstronde Dordrecht)

Plan van Aanpak

Samen met een ingenieur zal in 2017 een plan van aanpak worden opgesteld met een verantwoording van de te verwachte kosten. In de loop van 2017 kan hopelijk worden gestart met de meest urgente verbeterpunten.

Vrijwilligers en fondsen

Het bestuur zal zich inzetten om vrijwillers te vinden om te helpen bij het opknappen van het gebouw. Onder andere zijn hiervoor goede contacten met het buurtcentrum voor de wijk Reeland opgebouwd.

Het bestuur zal zich inzetten om fondsen te werven voor de verbeteringen aan het pand. Het zoeken naar subsidiemogelijkheden, donaties en het verkopen van souveniers, het verhuren van ruimte, zijn hierbij de belangrijkste mogelijkheden.

Rondleidingen
Het bestuur zal zorgen dat er regelmatig rondleidingen zijn op de relevante momenten in de gemeente Dordrecht zoals open momumentendag en kunstrondje Dordrecht. Deze rondleidingen zullen gratis zijn voor het publiek.

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin